Χαλκιδικής

/ Πέμπτη, 20 Ιουνίου 2019

Οδός Χαλκιδικής. ( κάθετος Ληλαντίων)
Χαλκιδική: Η ευδιάκριτος χερσόνησος της Μακεδονίας -με χαλκιδέικες αποικιστικές ρίζες- με τρεις επί μέρους χερσονήσους , με τα τρία πόδια που λέμε είναι (του Αγίου Όρους – Άθω, της Κασσάνδρας, και της Σιθωνίας), που εκτείνονται μεταξύ του Θερμαϊκού και του Στρυμονικού κόλπου. Στην Κασσάνδρα λέει ο μύθος βρίσκεται θαμμένος ο Γίγαντας του σεισμού ο Εγκέλαδος. Σιθωνία απ’ τον γιο του Ποσειδώνα Σίθωνα. Βρέχονται από το Αιγαίο Πέλαγος.
Αρχικά, η περιοχή κατοικήθηκε από θρακικά φύλλα και μετέπειτα από τους Σιθωνούς. Τον -8ο αιώνα άποικοι από τη Χαλκίδα και την Ερέτρια κατέλαβαν την περιοχή, έδιωξαν τους Σιθωνούς και ίδρυσαν τις δικές τους πόλεις – αποικίες. Έκτοτε, η περιοχή παίρνει το όνομα Χαλκιδική απ’ το πολύ χαλκό που διέθετε η περιοχή, αλλά παράλληλα και από τους αποίκους.
Κατά τους Περσικούς πολέμους οι Χαλκιδείς αναγκάστηκαν να αναγνωρίσουν την περσική κυριαρχία, βοηθώντας μάλιστα και στην κατασκευή της διώρυγας του Άθω. Αργότερα, αποχωρούν από την ηγεσία της Ολύνθου σχηματίζουν το (Κοινό Χαλκιδέων). Η αρχαία Όλυνθος διέθετε το μοναδικό Ιπποδάμειο ρυμοτομικό σχέδιο όπως φαίνεται από τις ανασκαφές που έγιναν, ψηφιδωτά, ναοί, του Άμωνος Διός, και του Διονύσου. Το -422, διαθέτοντας σημαντική στρατιωτική δύναμη, έφθασε να κατέχει και την Πέλλα, πρωτεύουσα της Μακεδονίας. Το -379 κατελήφθη από τους Σπαρτιάτες. Όμως, το μακεδονικό κράτος του Φιλίππου Β’ εξεδίωξε τους Σπαρτιάτες κατέστρεψε την Όλυνθο την πόλη των αποίκων Χαλκιδέων, διότι συμμάχησαν με τους Σπαρτιάτες, διέλυσε το Κοινό των Χαλκιδέων, και το -356 και κυριάρχησε στην περιοχή. Επόμενοι κατακτητές οι Ρωμαίοι από το -168, και οι Τούρκοι από το 1430, και σωτήριο έτος το 1912. Στάγιρα η γενέτειρα και ο τάφος του φιλόσοφου πατέρα της λογικής, Αριστοτέλη, με την θεωρία του ότι το πνεύμα είναι δύναμη που μεταβάλλει την δυνατότητα σε πραγματικότητα.
Από τον 9ο αιώνα αρχίζει η ίδρυση της μοναστικής πολιτείας του Αγίου Όρους. Αυτές οι 17 μονές σήμερα αποτελούν την αυτόνομη μοναστική πολιτεία με θρησκευτική διοίκηση στις Καρυές.
Κατά τον αγώνα του 1821 ο οπλαρχηγός Τσάμης Καρατάσος οργάνωσε την εξέγερση στην περιοχή, δίνοντας σκληρές μάχες με τους Τούρκους. Όπως και ο Εμμ. Παππάς μαζί με ντόπιους και με την βοήθεια των καλογέρων του Άθωνα, εξηγέρθησαν, αλλά ο πασάς Μεχμέτ της Θεσσαλονίκης τους έπνιξε στο αίμα. Το 1912 απελευθερώθηκε απ’ τους Τούρκους.
Στις μέρες μας η Χαλκιδική – με τους πευκώδεις λόφους της, τα αξιοθέατά της, τις ωραίες της παραλίες και τη μοναστική της πολιτεία – αποτελεί πόλο έλξης επισκεπτών από όλο τον κόσμο, όπως και το θαυμάσιο σπήλαιο των Πετραλώνων, παράλληλα με το ανθρωπολογικό Μουσείο που αναφέρονται στον ευρωπαίο άνθρωπο -των 250 χιλ. χρόνων- κρανίο, και με τα λίθινα και κοκάλινα εργαλεία, αποτελούν δείγματα μιας άλλης προϊστορικής εποχής όπως και τα ελεφαντοειδή απολιθώματα. Το 1922 με την Μικρασιατική Καταστροφή η χερσόνησος γέμισε με πρόσφυγες με 22 νέους καταυλισμούς – χωριά ξεφύτρωσαν στον νομό. Πρωτεύουσα του νομού ο Πολύγυρος.
Αθωνική χερσόνησος. Η Αθωνική πολιτεία ξεκίνησε απ’ τον 9ο αιώνα, όπου ο Πέτρος ο Αθωνίτης εγκαινίασε την μοναστική ζωή, στην μονή της Αγίας Λαύρας. το 1100. Η Αθωνική χερσόνησος γέμισε από μονές και ασκητές για την μοναχική τους ζωή, όπου εγκατέλειψαν την κοσμική νοοτροπία όπως υπόσχεση της παρθενίας, της κουράς, δοκιμάζοντας τις αντοχές τους, Η σκήτη τους αποτελούσε άσυλο.
Άβατο, που καθιερώθηκε αργότερα στο περιβόλι της Παναγιάς και με την απαγόρευση σ’ όλα τα είδη των θηλυκών -ακόμα και των ποιμενικών- από το διάταγμα του 1926. Όμως γυναικείες φεμινιστικές οργανώσεις – βουλευτίνες προσπαθούν να καταργήσουν αυτό το καθεστώς. Ακόμα και στην έκθεση κειμηλίων του Αγίου Όρους που έγινε στην Θεσσαλονίκη, τέθηκαν όροι εισόδου στις γυναίκες, όπως να μη φορούν παντελόνι και ξώπλατα. Σε τι διαφέρουν οι μοναστικοί χώροι των Μετεώρων -που δεν έχουν Άβατο– μ’ εκείνης της Αθωνικής πολιτείας αγαπητοί πατέρες;
Αποτελεί μέρος της διοίκησης του Πατριαρχείου της Κωνσταντινούπολης σαν Νέα Χώρα. Οι μονές της κοινόβιας μοναστικής ανατολικής ορθόδοξης εκκλησίας είναι μοναδική, και συντελείται από τις αυτοκέφαλες μονές της Σερβίας, Βουλγαρίας, Ρουμανίας, και Ρωσίας.
Χαρακτηρίζεται Επιστασία του Άθω, με τις 20 μονές, και ο επισκέπτης χρειάζεται το Διαμονητήριο που εκδίδεται στην Ουρανούπολη. Οι 20 μονές χωρίζονται σε 5 ομάδες και διοικούνται εναλλάξ από την πρωτεύουσα τω Καρυών, την επονομαζόμενη Αθωνική Μοναστική Πολιτεία. Όταν βρέθηκε ο Χαρίλαος Φλωράκης στην Αθωνική Πολιτεία ως Γραμματέας του ΚΚΕ είπε στους εκεί μοναχούς ‘’σεις ενδιαφέρεσθε για την διάσωση της ανθρώπινης ψυχής μετά θάνατο, εμείς σαν κομουνιστές ενδιαφερόμαστε για την προ θανάτου διάσωση της ψυχής.’’
Υ Σ. Η επίσκεψη πάντως στην Αθωνοπολιτεία αποτελεί μια μοναδική εμπειρία, η καθημερινή μέρα – ώρα αρχίζει με την ανατολή και τελειώνει με την δύση του ηλίου, βάσει ισημερίας από τις έξι το πρωί μέχρι στις έξι το απόγευμα, σε δώδεκα ώρες μέρα, δώδεκα τυπικά νύχτα. Οι μοναχοί 8 ώρες προσεύχονται 8 εργάζονται και 8 ξεκουράζονται – κοιμούνται, στις 2 την νύχτα εκκλησιάζονται, το πρωινό τους το παίρνουν στις 6 το πρωί και θα μπορούσε νάναι φασολάδα με παστά, και κρασί. Ο μοναχισμός ολοκληρώνει την προσωπική εσχατολογική ύπαρξη; Όταν κάποιος χρησθεί μοναχός πρέπει να πεθάνει κατά κόσμο και να γεννηθεί εν Χριστώ, γιαυτό και ψέλνεται νεκρώσιμη ακολουθία. Το ερώτημα. O ψυχικός ευδαιμονισμός, έλεγε ο Σωκράτης είναι προτιμότερος εκείνου του υλισμού. Σε ερώτηση η αγαμία πόσο επηρεάζει την ζωή τους; Κι ο μοναχός λέει, ο πειρασμός είναι στο μυαλό μας, όπως και η γυναίκα, εξ’ άλλου συνηθίζεις, ο συνάδελφος που ήταν δίπλα μου, λέει πως όταν κλείνεις την πόρτα στον πειρασμό μπορεί εκείνος να μπει απ’ το όπως παράθυρο… Να φυλάγεσαι από τα πισινά του αλόγου και τα μπροστινά του καλόγερου, έλεγε ο μεγάλος μας Καζαντζάκης, που τα είχε με τους ρασοφόρους. Διαπίστωσα ότι εκεί στα αρχεία τους υπάρχει ένας μεγάλος θησαυρός των γραμμάτων και τεχνών με πάπυρους με βυζαντινά και Οθωμανικά φιρμάνια, και χρυσόβουλα. Η κτηματική περιουσία είναι μεγάλη, και που προήλθε από τα αυτοκρατορικά διατάγματα τα λεγόμενα χρυσόβουλα, σαν τίτλοι ιδιοκτησίας.

graphics design by citrine.gr
Powered by ΚτΠ
web development by ΕΓΚΡΙΤΟΣ GROUP