Μαρτίου 25ης

/ Τετάρτη, 19 Ιουνίου 2019

Οδός 25ης Μαρτίου.
Η Εθνική Επέτειος της 25ης Μαρτίου του 1821 καθιερώθηκε το 1838 να γιορτάζεται κάθε χρόνο.
Ημερομηνία προκαθορισμού της εξέγερσης κατά των Τούρκων μετά από 4 αιώνες βαρβαρότητας και ανηλεούς δίωξης των μη μουσουλμάνων της Οθωμανικής αυτοκρατορίας χριστιανούς. Οι διοργανωτές της Εθνεγερσίας του παράτολμου εγχειρήματος της Παλιγγενεσίας καθόρισαν και κατέγραψαν αυτήν ως ημερομηνία εθνικού ξεσηκωμού για συμβολικούς λόγους, οι οπλαρχηγοί οι Φιλικοί αλλά και με την συνεισφορά της θείας βοήθειας. Και αυτό, καθώς την 25η Μαρτίου ο ορθόδοξος χριστιανικός κόσμος εορτάζει τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου με το χαρμόσυνο και ελπιδοφόρο του μήνυμα για τους χριστιανούς. Όταν η εξ ουρανού απόφαση με το θέλημα της ενανθρωπίσεως του υιού του Θεού, ‘’συνέπεσε’’ με την απόφαση των Ελλήνων ημερολογιακά για το ξεσήκωμα κατά της σκλαβιάς, αυτό έγινε στις 25 του Μάρτη του 1821. . Στην Ελληνική. επανάσταση βοήθησαν η Γαλλική του 1789, οι Έλληνες της διασποράς με τη Φ. Εταιρεία με συνέχεια τα γεγονότα να τρέχουν και η Επανάσταση ξεκίνησε στις 22 Φεβρουαρίου από τη Μολδοβλαχία [Ιάσιο] με ηγέτη τον Αρχηγό της Αλέξανδρο Υψηλάντη. Θάθελα να πω πως η Γαλλική επανάσταση ήταν εσωτερική ήταν δημοκρατική του γαλλικού λαού κατά της μοναρχίας, σε αντίθεση με την Ελληνική. που ήταν καθαρή εξέγερση κατά της Οθωμανικής αυτοκρατορίας, ήταν Εθνική.
Έμμεσα βοήθησαν οι Μεγάλες Δυνάμεις και ιδιαίτερα στην ναυμαχία του Ναβαρίνου το 1827. Επίσης ο Αλή πασάς, με το να τροφοδοτεί τον αγώνα με εμπόλεμους οπλαρχηγούς και να ροκανίζει την Υψηλή Πύλη των Σουλτάνων, βοήθησε η καταστροφή της Χίου με τους συγγραφέα Ουγκώ, ζωγράφο Ντελα Κρουά με την πένα και το πινέλο τους, αντίστοιχα ξεσήκωσαν του ευρωπαίους.
Την ανεπίσημη κήρυξη την έκανε με το προσωνύμιο ‘’Πυροδότης του Αγώνα’’ ο Νίκος Σουλιώτης στις 14 Μαρτίου σε ενέδρα κατά τούρκικου ταχυδρομείου. Η επανάσταση επίσημα επεκτάθηκε στο Μοριά με πρώτη επαναστατική ενέργεια το χτύπημα των Τούρκων από τους οπλαρχηγούς, και με πρώτη απελευθερωθείσα μεγάλη πόλη την Καλαμάτα (23 Μαρτίου 1821). Τα γνωστά φλογερά λόγια του Ρήγα Φεραίου ‘’καλύτερα μιας ώρας ελεύθερη ζωή…’’ με τις γνωστές ρήσεις οι οπλαρχηγοί μας μέθυσαν με το αθάνατο κρασί του ’21, και με αφάνταστο θράσος αυτοί οι ξυπόλυτοι γκιαούρηδες τα έβαλλαν με μια αυτοκρατορία. Kαι ο φανατισμός των αγωνιστών κάθε φορά φούντωνε όταν γλύτωναν από ότι θα λέγαμε δεν τους σκότωνε.
Από τον Παλαιών Πατρών Γερμανό που θεωρητικά, ανύψωσε το λάβαρο να γράφει ‘’Ελευθερία ή Θάνατος ‘’και που συμβολικά ορίσθηκε η 25η Μαρτίου εκάστου έτους με βασιλικό Διάταγμα το 1838, ως η ημέρα τιμής και μνήμης για την Επανάσταση του 1821. Και αυτό με την προοπτική να δοθεί θρυλικό περιεχόμενο, και όχι θρησκευτική επικάλυψη στα συγκλονιστικά γεγονότα της επαναστατικής περιόδου, παρ’ όλα αυτά συμπληρωματικά τα ευαγγελικά και τα χαρμόσυνα νέα της Επανάστασης ταυτίζονται. Το χριστιανικό σύμβολο του θανάτου ο σταυρός καθιερώθηκε ως σύμβολο του Ελληνικού Έθνους – Κράτους να συμβολίζει την θυσία τόσων χιλιάδων μαρτύρων στον βωμό των ιδανικών της πατρίδας. Σ’ αυτήν την μέρα τιμούμε όλους και όλες που πρωτοστάτησαν που έχασαν την ζωή τους για τα ιδανικά της Λευτεριάς της [πατρίδας θρησκείας οικογένειας] Στην αρχαία ιστορία οι Έλληνες, τους ήρωες τους χαρακτήριζαν ημίθεους προσωποποιώντας μυθικά με υπεράνθρωπες ικανότητες.
Η Ελληνική εθνική Επανάσταση του 1821 χαρακτηρίζεται ως μεγαλύτερη εκείνων της διακήρυξη των ανθρωπίνων Δικαιωμάτων 1775 από τον Τζορτζ Ουάσιγκτον, ή εκείνης της Γαλλικής το 1789. Η επέτειος της 25ης Μαρτίου γιορτάζεται παντού όπου οι υπάρχουν έλληνες και μάλιστα είναι πιο πατριώτες από τους εδώ πατριώτες.
Κατά της Ελληνικής . Εξέγερσης ήταν η Ιερά Συμμαχία με πρώτο και καλύτερο τον Μέντερνιχ. Η δική μας φαγωμάρα, ο λεγόμενος Εμφύλιος μεταξύ στρατιωτικών – πολιτικών το 1823 – 24, φρενάριζαν την προκοπή της.
Δεν υπάρχουν μεγάλοι και μικροί Ήρωες, οι ήρωες του ‘21 είναι όλοι Ήρωες.
Ήρωας είναι ένας θρύλος ένας μύθος ένας άνθρωπος που γράφει έπος ιστορία, άνθρωπος με ιδιαίτερες και σπάνιες ικανότητες, και κάνει πράγματα και πράξεις παράτολμες ασυνήθιστες για τον μέσο άνθρωπο, να το λέει η καρδιά του (που λέμε) άρα ο ήρωας γεννιέται όπως και ο Έλληνας. Και αυτά τα πρότυπα τους θρυλικούς ήρωες τους πρωταγωνιστές τους συναντούμε στις γωνίες των δρόμων σε μια πινακίδα. Κι’ κείνο που είπε ο πατέρας της νίκης [Τσόρτσιλ] μετά το έπος του ’40 στα αλβανικά βουνά. ‘’Οι ήρωες πολεμούν σαν Έλληνες,’’ Πολλές θρησκείες έχουν ενσωματώσει εθνικούς ήρωες στο εορτολόγιό τους, θα ακουγόταν ευχάριστα εάν και η Ορθόδοξη εκκλησία καθιέρωνε λόγου χάρη τον μπουρλοτιέρη Μιαούλη, την Λένα Καραγιάννη να τους τιμά ημερολογιακά, επετειακά γιά την ένδοξη μνήμη τους; Πολλές εθνότητες επίσης σε ονόματα των πολεμικών – ιστορικών βαπτίζονται – δίνονται στα παιδιά τους, θα μπορούσαμε και κάτι το παρόμοιο να κάνουμε και εμείς αφού πρώτα πρέπει να πάρουμε την άδεια της αυτού μεγαλειοτάτης της αγίας εκκλησίας. Επί ευκαιρία που αναφέρομαι στην εκκλησία, την αυτοκέφαλη ελλ, εκκλησία του βαυαρικού προλεταριάτου, του Βασιλιά προτεστάντη Όθωνα δεν ανήκε στο οικουμενικό πατριαρχείο και κάθε νέα χώρα που αλλοτριώνεται την χάνει το πατριαρχείο. Εάν δεν υπήρχε η Γαλλική Επανάσταση το ελληνικό. έθνος κράτος θα ήταν υπό την επιρροή του Ορθόδοξου Πατριαρχείου με όλα τα γνωστά δογματικά δικαιώματα. Ένα μελανό σημείο φαίνεται να ήταν τα ‘’καπάκια’’ των αρματολών με τους Τούρκους, άλλοτε εξυπηρετούσε τις ανάγκες της Επανάστασης, άλλοτε όμως όπως λεγόταν για τον ηπειρώτη οπλαρχηγό Γώγο Μπακόλα στην μάχη της Πέτας εγκατέλειψε στην μάχη τους Φιλέλληνες ευρωπαίους 600 τον αριθμό που έχασαν την ζωή τους, και θεωρούν υπόλογο τον Μπακόλα πως τα έκανε καπάκια με τους Τούρκους.
Τόσο κατά την διάρκειας της Επανάστασης οι εμφύλιοι ήταν εκεί για να δείχνουν την φιλόδοξη νέα ταυτότητά μας, και την ψυχοσύνθεσή μας, με το όσο προσπαθούσαμε να αυτοκυριαρχηθούμε, όσο και με το πρόσκαιρο πέρας της σκλαβιάς τα φιλόδοξα ένστικτα δυνάμωσαν. Οι πράγματι επαναστάτες, οι αρματολοί, οι καπεταναίοι, οι φιλικοί, και απέναντι οι φαναριώτες, οι ευρωπαϊστές της Εσπερίας του Κοραή, ο απεσταλμένος βασιλιάς Όθωνας, και πόσοι άλλοι ήθελαν νάχουν την μερίδα του λέοντος στον κρατικό κορβανά, ακόμα και το πατριαρχείο. Όλοι εναντίων όλων, κόντεψαν να τινάξουν στον αέρα την Επανάσταση, οπλαρχηγοί φυλακίσθηκαν, πολιτικοί λοιδορήθηκαν. Για καλή μας τύχη οι Μεγάλες Δυνάμεις επενέβησαν στο Ναβαρίνο ανοίγοντας τον δρόμο της ανεξαρτησίας. Και όλος λαός με τους ένδοξους Οπλαρχηγούς, που έχυσαν τόσο αίμα, έδωσαν την ζωή τους, για νάρθει αυτή η καθεστηκυία αστική τάξη έτσι αναίμακτα να κυβερνήσει; και τα κατάφερε σκότωσε τον μεγαλύτερο έλληνα πατριώτη τον Καποδίστρια. Ο εμφύλιος ήταν για τους Έλληνες μια βραχυχρόνια παθολογία της ελληνικής. ψυχής, μάλιστα στο νεοελληνικό Εθνικό ελληνικό. κράτος. Το χαμηλό επίπεδο της πολικής ζωής, και η κοινωνική καθυστέρηση ήταν μια πραγματικότητα, για τους ντόμπρους έλληνες. Το εθνικό ελληνικό. κράτος θάπρεπε να στηρίζεται στο επαναστατικό όραμα του Ρήγα Φεραίου στην απελευθέρωση και ένωση των λαών και κρατών των Βαλκανίων. Όμως πρωτίστως οι εξαρτώμενοι κρατούντες με το χαμηλό κοινωνικό επίπεδο, και της περιορισμένης εθνικής συνείδησης -δικαιολογημένα- υπηρετούν τα τοπικά τους συμφέροντα. Και αυτό συνεχίζεται και σήμερα, μας κατευθύνουν οι Μεγάλες Δυνάμεις, μπορεί να διώξαμε τους τούρκους, αλλά ήρθαν αυτοί και είναι εδώ και χάσαμε την φρέσκια ανεξαρτησία μας.
Η Επανάσταση στα δέκα περίπου χρόνια ήταν γεμάτη από μεγαλείο, μύθους, γεγονότα και τραγικές στιγμές, με εμφυλίους, όλα τα καλά της φυλής μας. Τότε που το έθνος και εθνική συνείδηση δεν ήταν δεδομένα, τότε πολεμούσαν για την πατρίδα και την θρησκεία.
Με την 25η Μαρτίου ως Εθνική επέτειο και αργία τιμούμε την μνήμη τους με δοξολογίες και παρελάσεις τους Εθνικούς Ήρωες του 1821, και το Έθνος μας που ανασυντάχτηκε όπως ο Φοίνικας (το ιερό πουλί) από τις στάχτες του. Κάμποσοι θεωρούν βαρετές αυτές τις γιορτές – παρελάσεις παιδιών με στρατιωτικά εμβατήρια που δεν γίνονται πουθενά,, πράγματι θα μπορούσαν να γίνουν πιο συνοπτικές και πιο ευχάριστες εκδηλώσεις, η κοινωνία εξελίσσεται μαζί δε θα πρέπει και οι θεσμοί – γιορτές, χωρίς να χάσουν το νόημά τους. Θα θέλανε οι τελετές να μη εξευτελίζονται από τις φανταχτερές εκδηλώσεις τα τιμαλφή της αρετής των ηρώων του ’21. Η Επανάσταση ξεκίνησε όπως είναι γνωστό από Μοριά – Πελοπόννησο, με μια παρένθεση ο Μορέας – Μοριάς από αρχαία χρόνια μόριον μέρος του στρατού, και η άλλη ερμηνεία είναι από τις πολλές μουριές που υπήρχαν για την σηροτροφία. Η Β. Πελοπόννησος ήταν το Πριγκιπάτο της Αχαΐας, και το Δεσποτάτου του Μορέως η κεντρική και νότια Πελοπόννησος. Και οι ξένοι κυρίως οι Άγγλοι ήθελαν σαν ελληνικό κράτος μόνο τον Μορέα.
Από την ιστορία που διδασκόμεθα στις σχολικές αίθουσες δεν μαθαίνουμε την πραγματική ιστορία, όπως είναι εκείνη με την κατάληψη της Τριπολιτσάς που σφαγιάστηκαν 30.000 Τούρκοι, που ποτέ δεν διδάχτηκε. Η ιστορία παράγει ιδεολογία, και αυτή είναι εθνική – πατριωτική, και αυτήν ακούμε, η ιστορία μας, αφηγείται υποκειμενικά γεγονότα λένε οι ιστορικοί. Οι κορνίζες της Μπουμπουλίνας του Καραϊσκάκη στις σχολικές αίθουσες είναι τα θεμέλια της μνήμης της επανάστασης του 1821.
Επανάσταση, εξέγερση, ξεσηκωμός, εθνεγερσία, για μας τους Έλληνες, την ίδια αξία πιστεύω ότι έχουν, όμως για τους εχθρούς μας τους Τούρκους μια λέξη υπάρχει και αυτή είναι εξέγερση, έτσι μνημονεύεται επίσημα στο τουρκικό σύνταγμα και διδάσκεται στη βασική τους εκπαίδευση, δηλαδή περιμένουν να κάνουμε την επανάσταση, προσδοκούν επαναστατικό ξεσηκωμό για να τους πάρουμε κι εκείνα που μας χρωστούν και που δεν μπορέσαμε να τους πάρουμε με την ‘’εξέγερση;’’ Η όποια εξέγερση που προέκυψε δεν παύει να έχει αφορμή και τους ναπολεόντειους πολέμους. Πολλοί έλληνες χρημάτισαν αξιωματικοί του Ναπολέοντα και συνέβαλλαν και στην εξέγερση των σκλαβωμένων ελλήνων. Και κει που τάσκιαζε η φοβέρα και τα πλάκωνε η σκλαβιά, ήρθε η πονεμένη λευτεριά, απ’ των Ελλήνων τα ιερά. Η δήλωση για αυτήν την ημέρα είναι ότι. Τιμάμε το ιστορικό παρελθόν, με το βλέμμα στο μέλλον.
Στην επανάσταση πήραν μέρος και οι οργανωμένοι ήταν εκείνοι που προερχόταν από υπό εγγλέζικη κατοχή τα νησιά του Ιονίου και είχαν κάποια έννοια στρατιωτικής δομής, οι άτακτοι, οι προεστοί – πρόκριτοι, ήταν εκείνοι που διέθεταν και χειριζόταν από μόνοι τους τον αυτοσχέδιο ναυτικό οπλισμό τους, Οι της Φ. Εταιρείας διαφορετικής πάστας διανοούμενοι μαχητές, οι Φαναριώτες, ήταν άσχετοι με τα όπλα και τις μάχες. Όλοι αυτοί άντε να συνεννοηθούν για το καλό της πατρίδας, όταν μάλιστα ερχόταν τα χρήματα από δάνεια, που επιχειρούσαν με ωμότητα να τα διαχειριστούν για ίδιον όφελος.
Η Επανάσταση του ’21 θεωρείται από τα μεγαλύτερα κοσμοϊστορικά γεγονότα για τον Νεοέλληνα, και αυτό το λένε και το αναγνωρίζουν παγκόσμιοι ιστορικοί και πολικοί, αφού κατατάσσεται τρίτη μετά από τις Αμερικάνικη, και την Γαλλική.
Στην ελληνική ποίηση, συμμετείχαν μόνο δύο ποιητές που ονομάστηκαν και εθνικοί, και αυτοί ήσαν οι Δ. .Σολωμός, και ο Α. .Κάλβος που έχουν υμνήσει το μέγα γεγονός τηε φυλής. Οι Καβάφης, Σεφέρης, Ελύτης, Ρίτσος Σαχτούρης, δεν ασχολήθηκαν είχαν άλλα ενδιαφέροντα.
Υπήρχε – προέκυψε ένα πρόβλημα, το πως θα ονομαζόμαστε, Έλληνες, γραικοί, ή ρωμιοί; Έλλην και γραικός προϋπήρχαν στην Ελλάδα ως λαοί. Το ρωμιός ήταν κατάλοιπο της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας μαζί με την ρωμιοσύνη. Ως Έλλην το επεδίωκαν οι του διαφωτισμού της Ευρώπης φιλέλληνες σαν κατάλοιπο τα αρχαίας ελληνκής εποχής, το γραικός τόθελαν πολλοί λόγιοι όπως ο Φεραίος. Οι Κοραής και Άνθιμος Γαζής ο καθένας τους για δικούς λόγους, επέμειναν στο ρωμιός και γραικός. Οι συμμαχικές ευρωπαϊκές δυνάμεις έδωσαν μια χείρα βοηθείας το 1827 στο Ναβαρίνο, γιά να διασφαλίσουν την γέννηση του νεοελληνικού κράτους, και παράλληλα να θεωρούνται προστάτιδες δυνάμεις, που κληρονόμοι μεταγενέστερα έγινε η Ευρωπαϊκή ‘Ένωση που την βλέπουμε σήμερα να μη αναλαμβάνει πλήρως τις ανάλογες ευθύνες της.

graphics design by citrine.gr
Powered by ΚτΠ
web development by ΕΓΚΡΙΤΟΣ GROUP