Δημοκρίτου

/ Τρίτη, 18 Ιουνίου 2019

Οδός Δημοκρίτου. (Από το 1971)
Δημόκριτος: Κορυφαίος φυσικός φιλόσοφος της αρχαιότητας από τα Άβδηρα της Θράκης, γεννήθηκε το -470. Από πλούσια και ευγενική οικογένεια είχε την ευχέρεια και ταξίδευε όπου υπήρχε επιστημονικό ενδιαφέρον.
Απ’ τα έργα, διαπιστώνεται ότι αυτός ο υλιστής φιλόσοφος είναι ο δημιουργός της περί του ατόμου θεωρίας, καθώς πίστευε πως το σύμπαν είναι συνέχεια από άπειρα, αιώνια, άφθαρτα, αναλλοίωτα και αδιαίρετα μέρη της ύλης (τα άτομα), οποία κινούνται αιωνίως στο κενό και ενώνονται μεταξύ τους, το κενό δεν ταυτίζεται με το τίποτα.
Τα άτομα άπειρα σε αριθμό, στροβιλίζοντας με την κίνηση τους στο άπειρο σχηματίζουν νέους κόσμους – γαλαξίες.
Επίσης διακήρυττε πως το ον είναι το άτομο, ενώ το μη ον είναι το κενό. Έτσι, τίποτα δεν μπορεί να προκύψει απ’ το τίποτα και η κινούμενη ύλη δημιουργεί τον μικρόκοσμο του σύμπαντος.
Η ψυχή έχει το σώμα και το σώμα την ψυχή του. ‘‘Εν το παν’’ διακήρυττε.
Ασχολήθηκε με κάθε επιστήμη, δίνοντας μέγιστο βάρος στη λογική και λέγοντας πως η γνώση του καλού ερμηνεύει την ψυχή, ενώ ηθική είναι η επιθυμία και απόλαυση της ψυχικής ισορροπίας, η οποία ταλαντεύεται μεταξύ της στέρησης και της υπαρξιακής υπερβολής, η ευδαιμονία της ψυχής προκύπτει από το σώμα. Η ψυχή αποτελείται από άτομα πού εισπνέει το σώμα και δίνει τον ψυχικό βίο με υλιστική λειτουργία.
Για το σύμπαν υποστήριζε πως πρυτανεύει η κίνηση (νόηση) και η φυσική σύγκρουση, που αποτελούν και τον κορμό των απείρων κόσμων, όπως τους περιστρεφόμενους σε εκατομμύρια σχηματισμούς (πλανήτες και γαλαξίες). Η ψυχή, η γνώση, η ηθική και η θεογονία ήταν θέματα με τα οποία ασχολήθηκε, μα στις μέρες μας δεν έφθασαν σώα πολλά στοιχεία. Από τα λίγα που διασώθηκαν, μαθαίνουμε πως η ψυχή είναι αντίληψη. Από την άλλη, δήλωνε πως η γνώση έχει υποκειμενικά και αντικειμενικά στοιχεία και πως συμβάλλει στην ερμηνεία των φυσικών φαινομένων (βροντές, αστραπές, σεισμοί, κ.τ.λ.), ενώ για την ηθική ανέφερε πως άλλη ηθική έχει ο νέος, άλλη ο γέρος, άλλη ο δούλος και άλλη ο ελεύθερος -αυτή την ηθική την βρίσκουμε και σ’ άλλους φιλοσόφους. Καθολικός, εγκυκλοπαιδικός νους κατατάσσεται σ’ αυτό το επίπεδο, των φιλοσόφων Πλάτωνα, Σωκράτη, Αριστοτέλη.
Υποστηρίξουμε πως υπήρξε και ιδεαλιστής φιλόσοφος, όμως η ατομική του θεωρία είναι σήμερα η θεμελιώδης θεωρία των φυσικών επιστημών, και τιμάται διεθνώς για τη μεγάλη και πρωτοπόρα συμβολή του στο ζήτημα της ερμηνείας του κόσμου.
Πολλά τ’ αποφθέγματά του όπως, ο νους είναι η διακόσμηση του χαρακτήρα μας, Η αντίληψη έχει αισθήσεις όπως και η ψυχή του σώματος. Η άποψή μου, η άποψή σου, δεν ταυτίζονται με την πραγματική τοιαύτη.

graphics design by citrine.gr
Powered by ΚτΠ
web development by ΕΓΚΡΙΤΟΣ GROUP