Με τη συνεργασία και του Δήμου Χαλκιδέων, όπως και άλλων φορέων πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 4 Οκτωβρίου, από τον Σύλλογο Αρχιτεκτόνων Μηχανικών Εύβοιας, ημερίδα για την Αστική Βιώσιμη Κινητικότητα.
Όπως τονίστηκε, η ημερίδα είχε στόχο να ενημερώσει το ευρύ κοινό σχετικά με τον όρο της Αστικής Βιώσιμης Κινητικότητας και να γνωστοποιήσει τις δυνατότητες για περισσότερο ποιοτικές και οικονομικές μετακινήσεις που προσφέρει στον άνθρωπο.
Τον Δήμο Χαλκιδέων εκπροσώπησε στην ημερίδα ο Δήμαρχος Χρήστος Παγώνης με αρκετούς συνεργάτες του, ο οποίος στην παρέμβαση που έκανε, τόνισε τα εξής:
“Μια και μου δίνεται η ευκαιρία από αυτό το βήμα σήμερα, θα ήθελα να αναφερθώ σύντομα στα “περί του πρακτέου” της δικής μας θητείας για το θέμα.
Ξεκινώντας από τα “πιο έξω τμήματα της πόλης”, επισημαίνουμε πως πολύ κρίσιμο ζήτημα είναι ότι η Χαλκίδα, ως μοναδική οδική πύλη εισόδου στην Εύβοια, κατά περιοχές, επιβαρύνεται από μεγάλο φόρτο κυκλοφορίας. Η κατασκευή του Περιφερειακού δρόμου, για τον οποίο έχουμε κάνει δεκάδες παρεμβάσεις αποτελεί αυτονόητα μια μεγάλη μας προτεραιότητα.
Οι Εθνικές αρμόδιες αρχές θα πρέπει να ανταποκριθούν σ’ αυτό το σημαντικό αίτημα, που δεν είναι μόνο αίτημα του Δήμου, αλλά όλων των φορέων και της τοπικής κοινωνίας και να προχωρήσουν άμεσα στην ολοκλήρωση των διαδικασιών και στη δημοπράτηση του έργου. Άλλωστε, η πρόσφατη παρέμβασή μας, με τη δημιουργία κυκλικού κόμβου στη διασταύρωση του Αγίου Στεφάνου, καθώς και η κυκλοφοριακή ρύθμιση στην περιοχή “Ταψή Βρύση”, είναι μια έμπρακτη απόδειξη πως η βελτίωση των συνθηκών κυκλοφορίας και η οδική ασφάλεια, αποτελούν ζητήματα προτεραιότητας. Ακριβώς από αυτόν τον κόμβο ξεκινά και καταλήγει το σχέδιο “Χαλκίδα – Βιώσιμη πόλη”, που αυτή την εποχή σχεδιάζουμε στον Δήμο και επιδιώκουμε να υλοποιήσουμε, στο πλαίσιο των Ολοκληρωμένων Χωρικών Επενδύσεων και Βιώσιμων Αστικών Αναπλάσεων του ΕΣΠΑ. Πρόκειται για ένα ολοκληρωμένο σχέδιο αστικών αναπλάσεων και κινητικότητας, με κεντρικό στόχο την αναβάθμιση των ποιοτικών παραμέτρων του αστικού ιστού.
Κατευθυντήριες γραμμές του Σχεδίου είναι:
Εμβληματικές παρεμβάσεις για την υλοποίηση του σχεδίου είναι η ανάπλαση της Πλατείας Αγοράς και της οδού Ελ. Βενιζέλου, από την Αρέθουσα έως το παραλιακό μέτωπο. Αυτά τα κορυφαία έργα αποτελούν και τον “πυρήνα” της δημιουργίας μιας νέας εικόνας, αλλά και μιας νέας φιλοσοφίας στην πόλη. Μιας φιλοσοφίας που επεκτείνει και αναβαθμίζει τους δημόσιους και κοινόχρηστους χώρους, αναδεικνύει κτίρια και αξιόλογα μνημεία της πόλης, δημιουργεί ελκυστικότητα στον πεζό και στον ποδηλάτη, επαναπροωθεί τις πεζοπορικές και ποδηλατικές διαδρομές και ενισχύει τη σχέση πόλης και θάλασσας, μέσα από ένα δίκτυο διαδρομών, στο κέντρο, στο παραλιακό μέτωπο της Κανήθου και στην παράκτια διαδρομή από το λιμάνι έως την Υψηλή Γέφυρα και την Αρέθουσα.
Στις προκλήσεις που προανέφερα, ήδη ανταποκρινόμαστε. Αξιοποιούμε και ενσωματώνουμε στο σχεδιασμό και στην υλοποίησή του, τις ήδη υπάρχουσες μελέτες, τις ευρωπαϊκές στρατηγικές, καθώς και τις δυνατότητες εκπόνησης ολοκληρωμένων στρατηγικών βιώσιμης αστικής κινητικότητας. Ενδεικτικά αναφέρω πως :
Ξεκινήσαμε την εφαρμογή της κυκλοφοριακής μελέτης της Χαλκίδας, με διαπλάτυνση πεζοδρομίων, νησίδα, οριζόντια και κάθετη σήμανση στην Αγγελή Γοβιού. Στόχος μας είναι να προχωρήσουμε σταδιακά και σε άλλες σημαντικές παρεμβάσεις που προβλέπονται. Παράλληλα στην Αγγελή Γοβιού και σε τμήμα του κέντρου, γίναμε ο πρώτος πιλοτικός και βραβευμένος Δήμος στην Ελλάδα, στο πλαίσιο των Smart Cities”, με αξιοποίηση σύγχρονων τεχνολογιών για ευχερέστερη κυκλοφορία και στάθμευση. Και φυσικά σκοπεύουμε να επεκταθούμε και χωρικά και σε smart Υπηρεσίες.
Συμμετέχουμε στην Ευρωπαϊκή ηλεκτρονική πλατφόρμα της Εβδομάδας Κινητικότητας και μάλιστα φέτος ήμασταν μεταξύ των έντεκα Δήμων που χρηματοδοτηθήκαμε για εκδηλώσεις και μόνιμα μέτρα, στο πλαίσιο της εβδομάδας από 16 έως 22 Σεπτεμβρίου. Για τις εκδηλώσεις δουλέψαμε κυρίως με παιδιά, κάνοντας παιχνίδια δρόμου, κυκλοφοριακή αγωγή, ζωγραφική και συνεργαστήκαμε με τους ποδηλάτες, με στόχο την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση. Παράλληλα, δημιουργήσαμε διαβάσεις πεζών, διαμορφώσεις πεζοδρομιών και ράμπες πρόσβασης ατόμων με κινητικά προβλήματα.
Τέλος, ο Δήμος μας ετοιμάζεται να εκπονήσει το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας – συντομογραφικά ΣΒΑΚ – που μετά από υποβολή σχετικής πρότασης, χρηματοδοτήθηκε με 100.000,00€ από το Πράσινο Ταμείο. Στο σημείο αυτό πρέπει να τονίσουμε πως υπάρχει σημαντική καθυστέρηση των αρμοδίων κεντρικών αρχών, στο να δώσουν τις σχετικές κατευθύνσεις και προδιαγραφές του σχεδιασμού. Και έτσι δημιουργείται μια εξίσου σημαντική υστέρηση σε αυτό το τόσο χρήσιμο και αναγκαίο “εργαλείο” για την πόλη μας”.